T.C. Mİllî Eğİtİm BakanlIğI
KAYSERİ / KOCASİNAN - Osman Zeki Yücesan Ortaokulu

REHBERLİK VE PSİKOLOJİK DANIŞMANLIK

 

       

29-09-2020

 

Rehberlik ve  psikolojik danışma kavramları, modern eğitimin çok önemli bir parçası haline gelmiş faaliyetleri ifade eder.

Bilen bir kimsenin bilmeyen kimseye yardımı, yol göstermesi, insan toplumları kadar eskidir. Yani rehberlik ve danışma kavramı, toplum yaşamının bünyesinde mevcuttur. İnsanoğlu öteden beri yabancısı olduğu bir durumla karşılaşınca veya bir derdi olunca, güvendiği birine derdini açması, sorun hakkında ondan fikirler alması, toplumsal yaşamda insan ilişkilerinin önemli bir yanını oluşturmaktadır. Kişi güvendiği birine derdini açıp anlatmakla, sorunla ilgili yeni bilgiler edinip,  yeni bakış açıları geliştirebilir. Problemin daha önce göremediği yönlerini daha iyi görmeye başlayabilir. En azından kimseye anlatamadıklarını anlatarak  baskıdan kurtulmuş, rahatlamış olabilir. Güvendiği kişinin akılcı, moral ve güç verici tavır ve sözleri sonucu kendinde dayanma gücü bulup, sorunla uğraşma becerisi kazanmış olur.

Rehberliği şöyle tanımlayabiliriz:"Rehberlik, bireye kendini anlaması, çevredeki olanakları tanıması ve doğru tercikler yaparak kendini gerçekleştirebilmesi için yapılan sistematik  ve profesyonel bir yardım sürecidir.

Yardım kavramı ile kastedilen tavsiye vermek, akıl öğretmek, bireyi doğru olduğu varsayılan bir hareket tarzı benimsemeye ve uygulamaya zorlamak olmayıp, onun çeşitli seçenekleri tanımada ve en uygun olanı seçmesi için gerekli değerlendirmeyi yapabilecek hale gelmesine çalışmaktır.(Mertol,Arsoy ve Ergin;1998,ss.12-13)

"Rehberlik bir süreçtir. Rehberlik bir anda olup biten bir iş değildir. Rehberlik çalışmalarının etkili sonuçlar vermesi bir süre gerektirir. Rehberlik hizmetleri süreklidir, sadece okulda değil insanın bulunduğu her yerde vardır. Rehberlik bireye yardım etme sürecidir. Rehberlik yardımı psikolojik bir yardımdır, yol gösterme, öğüt verme, bilgi yardımı değildir. Rehberlikte hem yardım eden hem de yardım alan önemlidir. Bunlar arasındaki ilişkiler tek yönlü değildir, her iki tarafın istekliliği ve gönüllülüğü esastır."(Kepçeoğlu; 1992 ss.9-10)

Her öğrenci geliştirilebilecek kapasiteye sahiptir. Bunun için, günümüzde psikolojik danışma ve rehberlik hizmetleri eğitim sürecinin ayrılmaz ve tamamlayıcı yanını oluşturur.

 

Psikolojik Danışma; yardıma ihtiyacı olan kişi (danışan) ile, onun kişisel sorununun çözümünde yardımcı olacak kişi (danışman) arasında, danışanın kendini gerçekleştirmesine ve problemlerini kendi başına çözebilecek bir olgunluk ve bağımsızlık seviyesine erişmesine imkan vermek için, yüz-yüze, psikolojik yaklaşımlarla gerçekleştirilen, sistemli ve planlı bir öğrenme ve etkileşim sürecidir.  Bu süreçte; bireyin kendini anlaması, farkındalık kazanması, problemlerini tanımlaması ve çözüm yolları üretmesi, kararlar alması, çevresiyle uyumlu ve sağlıklı iletişim halinde olması kendini geliştirmesi sağlanır.

Okul psikolojik danışmanlığı; eğitim kurumlarında ( okul, kolej, kurs vb.) yürütülen psikolojik danışma ve rehberlik hizmetlerine yönelik uzmanlık alanıdır. Anaokulu, ilkokul , ortaokul ve orta öğretim eğitim seviyelerinde öğrencilerin eğitsel, mesleki ve kişisel-sosyal gelişim alanlarına yönelik farkındalık kazandırma, gelişimlerini destekleme, problem çözme becerileri kazandırma, uyum sorunlarıyla baş etme gibi alanlarda psikolojik danışmanlık desteği sağlanır.

Okul rehberlik ve psikolojik danışmanlık servislerinin topluma yönelik önleyici, iyileştirici ve çözüm odaklı ruh sağlığı hizmetleri zincirinin ilk basamağı olması açısından büyük önem taşıyor. Bu bağlamda okullarımızda; öncelikle öğrencilerimiz olmak üzere, onlara gelişim dönemlerinde destek olacak, veli ve okul içerisinde tüm çalışanlarımızın bu yardımdan faydalanma gerekliliği vardır.

 

Paylaş Facebook  Paylaş twitter  Paylaş google  Paylaş linkedin
Yayın: 29.09.2020 - Güncelleme: 21.12.2021 11:40 - Görüntülenme: 575
  Beğen | 0  kişi beğendi